my universe

علم و زندگی

my universe

علم و زندگی

کمبود مواد معدنی بدن

ویار عجیب زن باردار انگلیسی

«کلی ماری پیرس»، 28 ساله در هر دو نوبت بارداری‌اش میل شدیدی به خوردن ماسه و اسفنج داشته است. با این حال این ویارعجیب برای او و فرزندانش مشکلی ایجاد نکرده و هر دو فرزند وی سالم هستند.

پیرس می‌گوید: در دوران بارداری‌ام هر روز ماسه می‌خوردم و خیلی از این کار لذت می‌بردم درست مثل این است که هوس شکلات کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

پیرس مبتلا به نوعی اختلال در دوران بارداری بود که به موجب آن فرد میل به خوردن مواد غیرخوراکی دارد.
این ویار عجیب اولین بار در ماه پنجم اولین بارداری پیرس و زمانی که مادر شوهرش، ماسه‌ قفس طوطی‌شان را عوض می‌کرد، مشاهده شد. پس از آن نیز پیرس به تدریج به خوردن لیف‌های اسفنجی روی آورد به طوری که در روز یک بسته اسفنج می‌خورد.

پزشکان احتمال می‌دهند که میل به خوردن مواد غیرخوراکی می‌تواند ناشی از کمبود برخی مواد معدنی در بدن باشد. بعضی از مبتلایان به این گونه اختلالات نادر به دلیل کمبود آهن تمایل به خاک خوردن دارند زیرا خاک حاوی آهن است. بعضی دیگر نیز به دلیل اضطراب زیاد به این اختلال مبتلا می‌شوند. تمایل به خوردن مواد شوینده نیز ممکن است ناشی از وسواس بیمارگونه یا تمایل به عطر خاص این مواد باشد.

این اختلال برای متابولیسم‌های بدن بسیار خطرناک است و یکی از راه‌های معالجه‌ آن تکنیک «شناخت رفتاردرمانی» است.

سخنگوی موسسه اختلالات تغذیه‌ای انگلیس در این رابطه می‌گوید: این بیماری باعث می‌شود که فرد مواد مغذی‌ ضروری را دریافت نکند. به خصوص در زنان باردار که تغذیه مناسب برای رشد کودک امری حیاتی است این کمبود و عدم تمایل به مصرف موادغذایی مهم می‌تواند به طور جدی مشکل‌ساز شود. وقتی فرد به این بیماری مبتلا می‌شود باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کند. هرچه فرد زودتر به پزشک مراجعه کند احتمال درمانش بیشتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد